En kärleksförklaring

Pappa undrade ifall jag slutat kommentera fotboll på bloggen. 
Han undrade ifall Zlatan var orsaken? Låt mig därför försöka sätta ord på min kärlek till en fotbollsspelare som Zlatan aldrig kommer kunna mäta sig med, den spelare som svenskarna tycks älska att hata...
Det var sent 1990-tal och var och varenda söndag promenerade jag över till min farmor som bodde knappa 10 minuters promenad bort. Syftet med det var att i lugn och ro kunna kolla på Uno X Due på TV3.
Om någon inte känner till detta kultförklarade program så var det ett italiensk fotbollsmagasin med försnack, analyser, reportage och naturligtvis Serie A matcher. Jag trivdes med att kolla på fotboll ensam, jag fick tid att lära mig den vackraste av konstformer - det gröna fältets schack.

Jag var 11 år och gillade Milan men mest ogillade jag Juventus och på topp i Juventus spelade en smal, långbent och då korthårig Filippo Inzaghi som föll lätt och gjorde mål. Många mål. Jag kan inte säga att jag tyckte om honom men han fascinerade mig.

Åren går och min kärlek till Milan bara växer och så händer det - Fillippo Inzaghi skriver på.
Han bildar tillsammans med Andriy Shevchenko ett av de vassaste anfallspar som euoropa har skådat.
Med Super-Pippo har Milan vunnit Serie A, Coppa Italia, VM för klubblag och framförallt den finaste av turneringar - Champions League två gånger om.

Sir Alex Ferguson sa att "den mannen är född offside" och en knapp månad senare avgjorde han hela Champions League med två mål mot Liverpool i Athen.

De finns de som säger att Inzaghi faller lätt, det kan jag nämna många som gör, de säger att han alltid springer offside, han ligger på gränsen inte sällan på fel sida men inte alltid och då resulterar det allt som oftast i Milanfavör. Det finns få forwards som löper mer för sitt lag än vad Filippo  Inzaghi gör, ständiga löpningar i djupled. Därför och för att din glädje inte vet några gränser, för ditt engagemang, för att varje mål du gör för dig är lika med att ha avgjort en final, för att du gör mål med högern och vänstern, med huvudet och med ryggen och för att du levererar år efter år - därför älskar jag dig, Super-Pippo Inzaghi!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej Nörd! Det var den vackraste kärleksförklaringen jag läst! Jag har förövrigt kommit på vad jag vill ha i efterrätt imorgon. Påminn mig när du vaknar.

2010-10-20 @ 06:57:56
Postat av: elin

Fin läsning!

2010-10-23 @ 23:16:48
URL: http://niile.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0