Malins VM-guide: Grupp F: ITALIEN

ITALIEN

INVÅNARANTAL:
58 miljoner
MATCHSTÄLL:
Medelhavsblå tröjor, vita shorts, medelhavsblå strumpor
SMEKNAMN:
”Gli Azzurri ”
FLEST LANDSKAMPER:
Fabio Cannavaro (132)
BÄSTE SPELARE GENOM TIDERNA:
Paolo Maldini
VM-MEDALJER:
7 - 4 guld – 2 silver – 1 brons
STÖRSTA STJÄRNA:
Fabio Cannavro (Juventus) blev utsedd till  förra VM:ets näst bäste spelare och var makalöst bra. Den här säsongen har kapten Cannavaro varit oroväckande ostabil. Då Italiens allra klarast lysande stjärna Francesco Totti tackat nej till landslagsspel får ändå den gode Fabio med sina meriter ses som den största stjärnan hos Gli Azzurri. 
HÅLL ÖGONEN PÅ:
Andrea Pirlo & Gennaro Gattuso (AC Milan) Rossoneris duo som inte bara är lagkamrater utan också bästa vänner. ”Jag tittar på Andrea och har svårt att förstå hur de kan kalla mig fotbollsproffs” har Gattuso sagt ”Han skapar min kreativitet” svarade Pirlo <3. Även om de båda inte har haft toppformen inne i år så är Andrea Pirlo fortfarande en av världens absolut bästa framspelare och ingen kan bli lika underbart förbannad som den gode Rino Gattuso.
ÖVRIGT:
Jag håller alltid på Italien och kommer naturligtvis att göra det även i sommar. Landet är regerande världsmästare och förbundskaptenen Marcello Lippi är åter vid rodret men hag har svårt att se hur guldet ska kunna försvaras med de spelare som åker till Sydafrika: Grosso men inte Antonini? Iaquinta men inte Rossi? Finns så många exempel, jag kan bara hoppas att jag har fel…


Gattuso & Pirlo


Kommentarer
Postat av: julia

mmmmm:)

2010-05-18 @ 10:11:33
URL: http://etthundraensaker.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0